Spiegelbijeenkomst GPTC

Spiegelbijeenkomst GPTC

25 mei 2019

December 2018 was het UMCG Protonentherapiecentrum een jaar in bedrijf. Een mooi moment om in gesprek te gaan met patiënten om te horen wat hun ervaringen zijn met de zorgverlening in het protonentherapiecentrum. Wat ging er goed en wat kon anders? Doordat deze patiënten ons in feite een spiegel voorhouden kunnen wij onze zorgverlening verder verbeteren.

Voor deze zogenaamde spiegelbijeenkomst gingen twee objectieve gespreksleiders in gesprek met een groep van negen patiënten, waarvan leeftijd, geslacht en behandelindicatie divers was.

Alle patiënten zijn behandeld in de periode van februari tot en met september 2018. Vanuit Radiotherapie en enkele andere betrokken afdelingen waren er 41 toehoorders aanwezig.

De deelnemende patiënten vinden de aandacht en betrokkenheid van het team unaniem geweldig. De sfeer op de afdeling ervaart men als heel positief. Er is veel persoonlijk contact en de patiënten voelen dat er echt interesse is in hen als persoon en in hun privéomstandigheden. “Als je binnen kwam bij het protonencentrum kwam je boven en dan kreeg je bij de balie al een vriendelijke lach. Dan begin je al goed. Je komt dan boven en dan gaat het beginnen. Ze zijn allemaal vriendelijk en dat doet ontzettend veel. Ze begeleiden je dan naar de behandelruimte en maken even een praatje, dat doet heel veel.”

De protonenbestraling is voor patiënten een indrukwekkende ervaring. De patiënten geven aan dat ze goed voorgelicht zijn over wat er gaat gebeuren, desondanks blijft het vreemd en is het een soort ‘bedreigende’ ervaring. Dit ook vanwege de harde geluiden die ze tijdens de bestraling horen.

Verder is men tevreden over de informatievoorziening en de gesprekken met de radiotherapeuten en medewerkers Patiëntenservice. Deze medewerkers zijn vriendelijk en nemen genoeg tijd voor de gesprekken. Ook vindt men het prettig direct naast het gebouw te kunnen parkeren en is men tevreden over de inrichting van het gebouw.

Verbeterpunten, waar we als afdeling mee aan de slag gaan, zijn ook genoemd. Zoals de badjas pas bij de behandeltafel laten uittrekken, het aanbod in de vendingautomaat in de wachtruimte aanpassen, zodat ook patiënten met kauw- en slikproblemen keuze hebben en een bankje buiten plaatsen, zodat patiënten ook buiten op hun taxi kunnen wachten. Met deze punten kunnen we de zorg voor onze patiënten verder verbeteren.

Bankjes die na de spiegelbijeenkomst zijn geplaatst. Bankjes die na de spiegelbijeenkomst zijn geplaatst.